ЗАГАЛЬНОНАВЧАЛЬНІ УМІННЯ І НАВИЧКИ

УМІННЯ І НАВИЧКИ


Успішність навчальної діяльності учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння загальнонавчальними вміннями і навичками. 

До їх складу входять:

  • навчально-організаційні (опанування школярами раціональних способів організації свого навчання:посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма.Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур.  Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ). 
    • навчально-інформаційні (формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією)
      навчально-інтелектуальні і творчі (уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал);

  •  контрольно-оцінювальні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).

Загальні види загальнонавчальних умінь і навичок функціонують у системі міжпредметних зв’язків і формуються безперервно протягом усього періоду початкового навчання відповідно до можливостей програмового матеріалу з різних предметів та обов’язкового врахування попереднього рівня оволодіння ним.

Пропонований зміст загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл по класах може уточнюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів.

У кожному наступному класі розвиваються вміння і навички, формування яких відбулося в попередньому.
1 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:

  • організація робочого місця: добирає індивідуальне обладнання до уроку, розкладати його в належному порядку;

  • організація навчальної діяльності: дотримується правильної постави під час сидіння за партою, правильно тримає ручку під час письма;


  • взаємодія з іншими учасниками нвп, роботи в парі, групі: уважно слухає і розуміє вчителя, приступає до роботи відразу після його настанови, слухає відповіді однокласників.

Навчально-інформаційні:

  •   спілкування в процесі навчання: говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу; зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю, зв’язно (трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене; ввічливо звертається до вчителя, учнів;

  • робота з підручником: розрізняє основні елементи навчальної книжки, орієнтується на сторінці підручника, користується закладкою;

  •  користування додатковими навчальними посібниками: орієнтується на сторінці зошита з друкованою основою, працює в зошитах для письма, розвитку зв*язного мовлення тощо;


Навчально-інтелектуальні і творчі:

  •     виконання мисленнєвих операцій: виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;

  • знаходити у двох об’єктів однакові, схожі і різні зовнішні ознаки;

  •  зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем;

  • робити (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального завдання;

  • творче застосування знань, умінь, способів діяності в нових умовах: виконує мисленнєві операції за аналогією під час самостійної роботи.

Контрольно-оцінювальні вміння:

     перевірка і самоперевірка усних висловлювань і письмових робіт: фіксує помилки у відповідях, знаходить орфографічні й пунктуаційні помилки у власних письмових роботах, виправляє їх;

     оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем (правильно, красиво, що саме; якщо помилився, то в чому, що треба змінити, чого уникати в наступній роботі та ін.).


2 КЛАС
                дотримуватися режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань;
                самостійно добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому місці;
                орієнтуватися в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості;
                додержуватись певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу);
                користуватися підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним матеріалом, лінійкою і трикутником;
                своєчасно готуватися до уроку;
                переключатися з одного виду роботи на інший;
                дбайливо ставитися до своїх і чужих речей;
                співпрацювати у парі, групі.

                зосереджено слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;
                виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
                відтворювати послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ,
з допомогою вчителя ставити запитання до окремих речень, уривків;
                виконувати творчі завдання (доповнення, перетворення).
                виділяти в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а за інших — зникати);
                встановлювати тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами;
                визначати з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі;
                встановлювати логічну послідовність викладу подій;
                застосовувати деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову послідовність);
                виконувати логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве» серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів);
                виконувати творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів.
                перевіряти результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем (алгоритмічні приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо).

3 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:

  •  організація робочого місця: додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань, тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;

  • організація навчальної діяльності: під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання; 
         взаємодія з іншими учасниками навчального процесу: слухає й аналізує відповіді однокласників, співпрацює у парі, групі, колективі.


Навчально-інформаційні уміння і навички:

     спілкування у процесі навчання: говорить в належному темпі, дотримуючись інтонування; переказує прочитане,зв’язно й послідовно описує побачене, почуте; ставить запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам під час опитування,  почуте; висловлює власні міркування на доступні теми;
встановлює послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки;
робота з підручником: орієнтується в змісті підручника, розуміє мовні позначки, знаходить потрібний за змістом матеріал; 
користування додатковими навчальними посібниками: працює з   дидактичним, роздатковим матеріалом, користується навчальними словниками.
Навчально-інтелектуальні і творчі:
    виконання мисленнєвих операцій: виділяє у предметах, мовних одиницях істотні ознаки, розрізнює серед них головні та другорядні; порівнює предмети, мовні одиниці за різними ознаками; робить висновок-узагальнення з допомогою вчителя; добирає факти, які підтверджують висловлену думку або суперечать їй;
    творче застосування знань, умінь, способів діяльності в нових умовах: застосовує мовленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння у творчих завданнях.
Контрольно-оцінювальні вміння:
    перевірка і самоперевірка усних висловлювань і письмових робіт: контролює послідовність виконання завдання, її проміжні та кінцеві результати;
використовує засвоєні способи перевірки орфограм,
знаходить і виправляє орфографічні і пуктуаційні помилки, 
перевіряє результати навчання, застосрвуючи алгоритми й пам*ятки;
оцінювання результатів навчання:    висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань; здійснювати взаємоперевірку.

4 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
організація робочого місця:  своєчасно готується до уроку, тримає в порядку своє робочого місце та навчальне приладдя;
 організація навчальної діяльності:

 дотримуватись режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
планувати роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою;
 раціонально розподіляє час для виконання роботи залежно від її мети; цінувати час – власний та інших людей;   
приступає до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
   взаємодія з іншими учасниками навчального процесу: виконує всі настанови вчителя, слухає і коментує відповіді однокласників, взаємодіє з іншими учасниками навчальної діяльності у парі, групі.
Навчально-інформаційні:
   спілкування у процесі навчання:  
 розподіляє чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;
 міркує взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки, установлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо);
спілкується під час виконання групових і колективних навчальних завдань.
    робота з підручником: орієнтується в методичному апараті підручника (розуміє значення всіх символів, кольорових шрифтових позначень), швидко знаходить потрібний матеріал;
    користування додатковими навчальними посібниками: працює з навчальними посібниками, роздатковим матеріалом, користується довідниковою літературою, шукає нову інформацію в різних джерелах.
Навчально- інтелектуальні і творчі:
  виконання мисленнєвих операцій:   визначає головне, самостійно робити висновок з поясненням вчителя з тексту;
користується порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей об’єкту;
класифікує і групує вивчений матеріал, знаходити і пояснювати причинно-наслідкові зв’язки;
знаходить і пояснює причинно-наслідкові зв*язки,
доводить правильність певного судження та власної думки;
користується прийомами осмисленого запам'ятовування (план, зіставлення, опорні слова);
  висловлювати рефлексивні судження;
    творче застосування знань, умінь, способів діяльності в нових умовах: виконувати навчальні творчі завдання (доповнити задачу, продовжити розповідь, відтворити початок розповіді, запропонувати новий спосіб розв’язання, проектування тощо);
застосовує мисленнєві операції, мовні завдання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв*язання важливих проблем.
Контрольно-оцінювальні вміння і навички:
   перевірка і самоперевірка усних висловлювань і письмових робіт:  використовує засвоєні способи перевірки орфограм, знаходить і виправляє граматичні і стилістичні помилки;
контролює послідовність виконання роботи за самостійно складеним планом;
здійснює взаємоперевірку;
     оцінювання результатів навчання: оцінює усні відповіді, письмові роботи - власні та однокласників;
висловлює оцінні судження.

Немає коментарів:

Дописати коментар