УМІННЯ І НАВИЧКИ
Успішність навчальної діяльності
учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння загальнонавчальними вміннями
і навичками.
До їх складу входять:
- навчально-організаційні (опанування школярами раціональних способів організації свого навчання:посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма.Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур. Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ).
- навчально-інформаційні (формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією)
навчально-інтелектуальні і творчі (уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал);
- контрольно-оцінювальні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).
Загальні види загальнонавчальних
умінь і навичок функціонують у системі міжпредметних зв’язків і формуються
безперервно протягом усього періоду початкового навчання відповідно до
можливостей програмового матеріалу з різних предметів та обов’язкового
врахування попереднього рівня оволодіння ним.
Пропонований зміст
загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл по класах може уточнюватися
вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів.
У кожному наступному класі
розвиваються вміння і навички, формування яких відбулося в попередньому.
1 КЛАС
Навчально-організаційні
вміння і навички:
- організація робочого місця: добирає індивідуальне обладнання до уроку, розкладати його в належному порядку;
- організація навчальної діяльності: дотримується правильної постави під час сидіння за партою, правильно тримає ручку під час письма;
- взаємодія з іншими учасниками нвп, роботи в парі, групі: уважно слухає і розуміє вчителя, приступає до роботи відразу після його настанови, слухає відповіді однокласників.
Навчально-інформаційні:
- спілкування в процесі навчання: говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу; зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю, зв’язно (трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене; ввічливо звертається до вчителя, учнів;
- робота з підручником: розрізняє основні елементи навчальної книжки, орієнтується на сторінці підручника, користується закладкою;
- користування додатковими навчальними посібниками: орієнтується на сторінці зошита з друкованою основою, працює в зошитах для письма, розвитку зв*язного мовлення тощо;
Навчально-інтелектуальні і творчі:
- виконання мисленнєвих операцій: виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;
- знаходити у двох об’єктів однакові, схожі і різні зовнішні ознаки;
- зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем;
- робити (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального завдання;
- творче застосування знань, умінь, способів діяності в нових умовах: виконує мисленнєві операції за аналогією під час самостійної роботи.
Контрольно-оцінювальні вміння:
❖ перевірка і самоперевірка усних висловлювань і письмових робіт: фіксує помилки у відповідях, знаходить орфографічні й пунктуаційні помилки у власних письмових роботах, виправляє їх;
❖ оцінювати
свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем (правильно, красиво, що саме; якщо помилився, то в чому, що треба
змінити, чого уникати в наступній роботі та ін.).
2 КЛАС
❖
дотримуватися
режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань;
❖
самостійно
добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому місці;
❖
орієнтуватися
в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості;
❖
додержуватись
певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого
почну, що зроблю потім, чим закінчу);
❖
користуватися
підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним матеріалом,
лінійкою і трикутником;
❖
своєчасно
готуватися до уроку;
❖
переключатися
з одного виду роботи на інший;
❖
дбайливо
ставитися до своїх і чужих речей;
❖
співпрацювати
у парі, групі.
❖
зосереджено
слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі
діалогічного і монологічного мовлення;
❖
виділяти
під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
❖
відтворювати
послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ,
з
допомогою вчителя ставити запитання до окремих речень, уривків;
❖
виконувати
творчі завдання (доповнення, перетворення).
❖
виділяти
в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно
притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а
за інших — зникати);
❖
встановлювати
тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами;
❖
визначати
з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі;
❖
встановлювати
логічну послідовність викладу подій;
❖
застосовувати
деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову
послідовність);
❖
виконувати
логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве»
серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів);
❖
виконувати
творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів.
❖
перевіряти
результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем
(алгоритмічні приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо).
3 КЛАС
Навчально-організаційні
вміння і навички:
- організація робочого місця: додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань, тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;
- організація навчальної діяльності: під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання;❖ взаємодія з іншими учасниками навчального процесу: слухає й аналізує відповіді однокласників, співпрацює у парі, групі, колективі.
Навчально-інформаційні уміння і навички:
❖ спілкування у процесі навчання: говорить в
належному темпі, дотримуючись інтонування; переказує прочитане,зв’язно й послідовно описує побачене, почуте; ставить
запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам під час опитування, почуте; висловлює власні міркування на доступні теми;
встановлює послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки;
встановлює послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки;
❖ робота з підручником: орієнтується в змісті підручника, розуміє мовні позначки, знаходить потрібний за змістом матеріал;
❖ користування додатковими навчальними посібниками: працює з дидактичним, роздатковим матеріалом, користується навчальними словниками.
Навчально-інтелектуальні і творчі:
❖ виконання мисленнєвих операцій: виділяє у предметах, мовних одиницях істотні ознаки, розрізнює серед них головні та другорядні; порівнює предмети, мовні одиниці за різними ознаками; робить висновок-узагальнення з допомогою
вчителя; добирає факти, які підтверджують
висловлену думку або суперечать їй;
❖ творче застосування знань, умінь, способів діяльності в нових умовах: застосовує мовленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння у творчих завданнях.
Контрольно-оцінювальні
вміння:
❖ перевірка і самоперевірка усних висловлювань і письмових робіт: контролює послідовність виконання завдання, її проміжні та
кінцеві результати;
використовує засвоєні способи перевірки орфограм,
знаходить і виправляє орфографічні і пуктуаційні помилки,
перевіряє результати навчання, застосрвуючи алгоритми й пам*ятки;
використовує засвоєні способи перевірки орфограм,
знаходить і виправляє орфографічні і пуктуаційні помилки,
перевіряє результати навчання, застосрвуючи алгоритми й пам*ятки;
❖ оцінювання результатів навчання: висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших
завдань; здійснювати взаємоперевірку.
4 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і
навички:
❖ організація робочого місця: своєчасно готується до уроку, тримає в порядку своє робочого місце та навчальне приладдя;
❖організація навчальної діяльності:
дотримуватись режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
❖організація навчальної діяльності:
дотримуватись режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
планувати роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою;
раціонально розподіляє час для виконання роботи залежно від її мети;
цінувати час – власний та інших людей;
приступає до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
приступає до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
❖ взаємодія з іншими учасниками навчального процесу: виконує всі настанови вчителя, слухає і коментує відповіді однокласників, взаємодіє з іншими учасниками навчальної діяльності у парі,
групі.
Навчально-інформаційні:
❖ спілкування у процесі навчання:
розподіляє чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;
розподіляє чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;
міркує
взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати
інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки,
установлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо);
спілкується
під час виконання групових і колективних навчальних завдань.
❖ робота з підручником: орієнтується в методичному апараті підручника (розуміє значення всіх символів, кольорових шрифтових позначень), швидко знаходить потрібний матеріал;
❖ користування додатковими навчальними посібниками: працює з навчальними посібниками, роздатковим матеріалом, користується довідниковою літературою, шукає нову інформацію в різних джерелах.
❖ робота з підручником: орієнтується в методичному апараті підручника (розуміє значення всіх символів, кольорових шрифтових позначень), швидко знаходить потрібний матеріал;
❖ користування додатковими навчальними посібниками: працює з навчальними посібниками, роздатковим матеріалом, користується довідниковою літературою, шукає нову інформацію в різних джерелах.
Навчально- інтелектуальні і творчі:
❖ виконання мисленнєвих операцій: визначає головне, самостійно робити висновок з поясненням
вчителя з тексту;
користується порівнянням та аналогією як засобами встановлення
нових ознак і якостей об’єкту;
класифікує і групує вивчений матеріал, знаходити і
пояснювати причинно-наслідкові зв’язки;
знаходить і пояснює причинно-наслідкові зв*язки,
знаходить і пояснює причинно-наслідкові зв*язки,
доводить правильність певного судження та власної думки;
користується прийомами осмисленого запам'ятовування (план,
зіставлення, опорні слова);
висловлювати рефлексивні судження;
❖ творче застосування знань, умінь, способів діяльності в нових умовах: виконувати навчальні творчі завдання (доповнити задачу,
продовжити розповідь, відтворити початок розповіді, запропонувати новий спосіб
розв’язання, проектування тощо);
застосовує мисленнєві операції, мовні завдання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв*язання важливих проблем.
застосовує мисленнєві операції, мовні завдання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв*язання важливих проблем.
Контрольно-оцінювальні вміння і навички:
❖ перевірка і самоперевірка усних висловлювань і письмових робіт: використовує засвоєні способи перевірки орфограм, знаходить і виправляє граматичні і стилістичні помилки;
контролює послідовність виконання роботи за самостійно складеним планом;
здійснює взаємоперевірку;
контролює послідовність виконання роботи за самостійно складеним планом;
здійснює взаємоперевірку;
❖ оцінювання результатів навчання: оцінює усні відповіді, письмові роботи - власні та однокласників;
висловлює оцінні судження.
висловлює оцінні судження.
Немає коментарів:
Дописати коментар